Hvordan streaming-tjenesterne ændrede musikbranchen

Det kan meget vel være gået stille forbi de fleste, at der faktisk er sket en stor ændring inden for musikbranchen. I lang tid har vi været vant til, at man skulle købe sine albummer og sange enkeltvis på internettet. Før dette var det cd’er og plader, så langt vil vi dog ikke gå tilbage i historien. Enkeltvise køb af sange, var i rigtig mange år normen, og måden at kunstnerne og pladeselskaberne tjente penge på deres musik. Med Apples tjeneste iTunes i front, kunne alle pludselig købe musik direkte fra nettet, og afspille det på deres computer eller mobil. Det krævede dog at man hev penge op af lommen. Det kunne hurtigt løbe op i et væsentligt beløb, hvis man gerne ville have de nye sange. For musikelskere blev det en markant udgift.

Rigtig mange valgte desværre at gøre oprør med dette på ulovlig vis. Det blev meget udbredt at hente musik illegalt på internettet, så de hårdtarbejdende kunstnere gik glip af deres fortjeneste for deres arbejde. Piratkopi gavnede ingen. På den anden side var mange forbrugere dig trætte af at skulle betale overpris for musik. Branchen indså at de måtte reagere på dette. Derfor dukkede de moderne streaming-tjenester op. En undersøgelse i Norge viste at de mange streaming-tjenester, som gjorde det muligt at høre forskelligt musik uden at betale i dyre domme, havde haft en positiv effekt på mængden af piratkopiering. I 2009 svarede 80% af nordmænd under 30, at de downloadede musik ulovligt. I 2014 svarede kun 4% dette. En enorm forskel, som bl.a. kan tilskrives at det nu er langt nemmere at få adgang til musik lovligt, som man også har råd til.

Tjenester som Spotify, Apple Music og TDC Play, er eksempler på at en branche har haft held med at modernisere sig selv, finde de punkter hvorledes folk var utilfredse med hvad de tilbød, og rette sig ind efter behovet fra befolkningen. De fleste ønsker jo i virkeligheden bare at kunne høre god musik, uden at føle nogen hele tiden er i deres lommer.

About

Categories: MSc